divendres, 27 de setembre del 2013

Llengua i llenguatge

Moltes vegades a primera vista no veiem la diferència entre llenguatge i llengua. Potser parlem sense pensar molt i no utilitzem el llenguatge en la seva totalitat. Així doncs, intentarem entendre la diferència entre llengua i llenguatge.

La llengua és un sistema de signes lingüístics. El llenguatge és alguna cosa més a un mitjà de comunicació, és la capacitat d'expressar emocions, desitjos, sentiments.

No podem tenir per cada sentiment una paraula, perquè no ens entendríem. El que cal és organitzar la informació.
Tot allò que és un pal amb fulles a sobre és un arbre. Dins dels arbres fem diverses categories: fulles perennes, fulles caduques..

Tot i això, el primer punt que fa el llenguatge és reduir. No diem: Berta, Ingrid, Adriana, Marina... Diem: Educació Infantil J - A.

Què és primer, el llenguatge o el pensament? És paral·lel, no hi ha llenguatge sense pensament i no hi ha pensament sense llenguatge.

La capacitat de desenvolupar el llenguatge va relacionada amb la capacitat de desenvolupar la intel·ligència.

El llenguatge verbal és: més eficaç, més econòmic (menys esforç) i més hàbil.

Llenguatge i memòria: Nosaltres som la narració dels nostres fets. Quan expliquem una vivència als pares o a algú, fa que aquesta se't quedi gravada a la memòria. Fa que ordenem la informació i l'analitzem.

Llenguatge i autoexpressió: El llenguatge ens serveix per comunicar-nos amb nosaltres mateixos. No parlem amb paraules soles, parlem amb seqüències, en grups de paraules. No ens cales paraules senceres per entendre'ns a nosaltres mateixos.

El llenguatge és una facultat humana. És un do universal. Un humà català, anglès, africà, xinès, etc. posseeix aquest do, aquesta capacitat.
Quan naixem se'ns activa un mecanisme d'adquisició del llenguatge (LAD), que ens permet descobrir i deduir l'estructura interna de la llengua.

Les llengües són autèntics monuments de la naturalesa. Són un sistema de signes orals (reflectits sovint en un codi escrit) propi d'una comunitat. Hi ha 320 estats al món i 3.000 llengües.
Per haver-hi llengua s'han de complir diferents nivells:

1. Pragmàtic: Discurs o text. intenció en que ho dius: ens nens ja han arribat. Els nens ja han arribat? Els nens ja han arribat!

2. Semàntic: Oració o paraula. Que tingui sentit l'oració.

3. Sintàctic: Sintagma.

4. Morfològic: Morfema. El nen / la nena, Jo canto / tu cantes.

5. Fonètic: Fonema o so. Sons propis que la diferenciïn dels altres.

Si tots aquest requisits s'han complert, podem dir que estem parlant d'una llengua.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada