dilluns, 11 de novembre del 2013

Conferència Jaume Cela

Avui dia 11 de novembre, hem començat la setmana de pràctiques i reflexió. Hem rebut la visita d'en Jaume Cela i ens ha fet una conferència titulada "Quatre reptes a l'escola d'avui".


Us en deixo un petit resum del que ens ha comentat:


Sabem com és l'educació d'ara, però no sabem com serà la del futur. N'hem de ser conscients de què els infants que educarem viuran al segle XXII.

Hem de tenir molt present la frase: "Els mestres som els gestos de la incertesa", ja que estarem en un món ple de dubtes.

Mai hem viscut temps que accelerin tan ràpid com aquest (correu electrònic, móvil...). La idea de compromís s'afebleix moltíssim. La gent no compra mobles com abans, que eren per tota la vida, sinó que són per una temporada. La gent inicia relacions sabent que s'acabaran.
Hem de diferenciar allò que jo vull aconseguir i allò que jo aconsegueixo. Però ho hem de fer sense tensió.
L'escola i la famiíia són institucions que ajudes a l'infant a adaptar-se al món. Però, com que tot evoluciona tan ràpid, és molt difícil.

Sempre s'ha dit: "És la tribu qui educa". Però, què passa ara? Que a la tribu no tothom pensa el mateix.
L'escola ha de tenir un currículum de l'etapa obligatòria. L'alumne ha d'aprendre una sèrie de coses que li serviran per sempre (coses que li seran socialment necessàries per viure). Tot i això, s'ha intentat posar molts cops en pràctica i mai s'ha arribat a fer.

Disseny escola:
- El currículum ha de tenir present el multilingüísme i la pluralitat.
- Hem de ser conscients que els alumnes que hi hauran a les nostres aules viuran més de 100 anys. Així doncs, serà molt important els hàbits higiènics del cos i fer esport.
- La preservació del medi.
- Ús de les noves tecnologies.

 Quina és la nostra feina com a educadors?
- Acollir les criatures (en la situació que vinguin).
- Haurem de mostrar al món, no el que nosaltres volguem i creiem interessant, sinó tot.
- Acompanyar als nostres alumnes a conèixer el món.

Els 4 reptes:
1. Deixar que les criatures siguin criatures. El que necessiten els nens és jugar molt.

2. Ajudar a crear una veu propia.
- Què hem d'ensenyar que ajudi a viure en aquest món tan complex?
- Quina relació ha de mantenir l'avui amb la tradició?
- De quina manera el currículum ens pot ajudar a prendre partit contra la injusticia social?
- Un currículum que dongui esperança a l'infant.
- Un currículum que entengui que l'aula és un espai de conflicte social.

3. La recerca de centres el més inclusius posibles.
És l'escola qui s'ha d'adaptar a les situacions dels nens. Les escoles estan basades en les matemàtiques i les llengües. Però n'hem de ser conscients que hi ha moltes més coses. Un infant pot fracasar en les assignatures instrumentals i que brilli en un altre àmbit. Hem d'educar els nens a l'èxit. L'alumne ha de veure que el profesor confia en ell.

4. Donar sentit a allò que fem.
Fer rellevant i atractiu allò que els infants han d'aprendre. De vegades és difícil fer les classes dinàmiques si ens basem en el llibre de text i les fitxes.
Ens hem d'estimar als nostres alumnes. Sempre ens trobarem que ens costa estimar a algún infant, aleshores ho hem de fer veure. És molt important que l'infant se senti estimat.

CONCLUSIÓ:
La nostra obligació és atendre l'infant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada