divendres, 4 d’octubre del 2013

Competència comunicativa

La competència comunicativa és tot allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants.

Components de la competència comunicativa:

1. Competència lingüística:

- Fa referència al domini del codi lingüístic.
- Aquí no es diferencia oral i escrit.
- S'ocupa de:

  • Nivell fonològic
  • Nivell morfològic: nen / nena / nens
  • Nivell sintàctic: cada dia es posa el sol, el sol es posa cada dia, etc.
  • Nivell lèxic i semàntic: carn, carnisser, carnisseria.

- La competència lingüística és la base, el fonament, però no l'única.

2. Competència sociolingüística:
- Fa referència a les regles socioculturals d'ús.
- S'ocupa de:

  • La situació dels participants: si estàs amb els amics parlaràs d'una manera, si estàs amb un pacient d'una altra. Cal tenir present la situació.
  • Propòsit de la interacció: Què vull aconseguir amb això? Objectiu. Vull convèncer? Vull informar?
  • Normes i convencions de a interacció: dir gràcies, si us plau, aixecar el dit per parlar, agrair la intervenció de l'anterior...

- Dialectes: diferents grups socioculturals.

3. Competència discursiva:

- Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per aconseguir un text coherent i cohesionat.
- S'ocupa de:

  • Cohesió de la forma.
  • Coherència en el significant.
4. Competència estratègica:
- La competència estratègica és aquella que fa que qui ens escolti o qui ens llegeix s'enrecordi de nosaltres.
- Humor.
- Empatia.
- Llenguatge no verbal.
- Mirada.
- Veu.

Us deixo un vídeo perquè acabeu d'entendre tots aquests conceptes. És un vídeo de la Núria Fusté Massana, una professora que va haver de buscar feina ja que l'escola on treballava havia tancat.


Vídeo extret del YouTube.

Moltes gràcies.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada